onsdag 26 juni 2013

Varför Pride behövs

I dag tänker jag vara lat och mest länka till en lista på Storify över mina 33 orsaker till att jag hatar heteronormen. Behöver ni fler argument till varför Pride fortfarande behövs? Tja, ta då exempelvis situationen för den som är hivpositiv, men som tack vare medicinering har omätbara virusnivåer. Tänk om man därmed kunde lägga den där hivstatusen till handlingarna. Ja, tänk. men vi har fortfarande en informationsplikt som gör att hivpositiva riskerar att bli utfrysta ut en gemenskap som borde veta bättre - eller att bli utsatta för utpressning. Eller ta Kristdemokraterna, som har tillåtits obstruera reformer för transsexuella i snart sagt en evighet. Eller ta det faktum att hatbrotten mot htbq-individer inte visar några tecken på att minska.

Det är lätt att tro att allt är frid och fröjd numera. Till och med borgare som motsatte sig partnerskapslagens införande 1994 - och förlorade - går ju med i paraderna numera. Och inte sprids flygblad i Kristianstad där boende varnas för namngivna homosexuella och uppmanas att skydda sina barn. Inte behöver JO slå fast att en homosexuell lärare inte får sparkas trots att föräldrarna krävt det. Jo, mycket har hänt. Men mycket återstår och inga segrar bör tas för givna. Men här kommer min lista; jag tror att den talar för sig själv.

http://storify.com/oniklasg/33-orsaker-till-att-jag-hatar-heteronormen

Hm, de två sista trillade visst bort. Här kommer de:

32/ För att den som tillhör heteronormen inte ser normen - därför att den ser genom normen.
33/ För att den som inte tillhör heteronormen ständigt måste förhålla sig den, bli definierad - av sig själv & andra - utifrån den.

(Ja, och så heter det förstås "trycka ner i halsen" eller "upp i ansiktet", men det går inte att ändra på nu.)

Inga kommentarer: