tisdag 23 februari 2010

Musik när jag blir störd på tunnelbanan

Mymlan har efterlyst lite bra musik på sin blogg; mina bidrag hör ni här (förutsatt att ni har Spotify). Gemensamt för dem är att de funkar bra att läsa genusvetenskap till när någon sitter och babblar i all evighet om trivialiteter medan jag försöker koncentrera mig. En annan sak låtarna har gemensam är att de har låg dynamik, d.v.s. skillnad mellan högsta och lägsta ljudvolym, och därför inte släpper in för mycket störningar utifrån. De ska höras med lurar, såklart.

1/ En av mina favoriter som jag upptäckte på Imeem på Cnets "Music Download" eller vad den hette förr - nu är det väl Last FM (mycket sämre), tyska Tice med Big in D'town. Tyvärr är hon dåligt representerad på Spotify, men den här duger bra.

2/ Jag föll som en sten när Mats Nileskär spelade titelspåret från Guerillas in tha Mist en gång i världen. På Spottan finns inget från den, däremot det här spåret från Planet of da Apes, Chocolate City. Svängig sak.

3/ Basement Jaxx har ni kanske fått nog av, men den här låten, Jump N' Shout ft. Slarta John är inte så uttjatad. Jag gillar energin som bara byggs upp och byggs upp!

4/ Tarik Mengücs Saksuka brukade Morrhoppan spela för mig som uppvärmning inför någon av våra vansinneskvällar som började vid halv tolv på Libra och sen fortsatte tills korna kom hem. Den är nästan omöjlig att dansa till, men det går inte att låta bli.

5/ Send the Message med Mattara vet jag inte när jag hörde första gången. Den är kanske också lite väl nött, men jag kan inte låta bli att älska kören.

6/ Blu Cantrells Hit 'Em Up Style (Oops!) är en gammal god dänga. Har ni inte hört den så har ni nåt att se fram emot. Passar nästan ännu bättre på bussen från Odenplan till Frescati.

7/ Bongo Swingers - vad är det nu för töntar? Jag vet, jag vet... Men eftersom jag har hört låten tusen gånger är Gonna Get Ya en effektiv ljuddämpare.

8/ Nasas Whachadoin? tror jag att jag hörde första gången via en hädangången blogg, "Pussy Made of Gold". Den är djupt saknad!

9/ Portas Todos En Mi Contra var egentligen inte den jag ville spela, men det fanns liksom bara den på Spottan. Och nu har jag fäst mig vid den - eller är det två låtar? Avgör själv.

10/ Bara för att inledningen är så ofattbart corny gillar jag Fuck Dying med Ice Cube. Det finns bättre spår på den gamla War & Peace, men om någon bräker på värmländska och smörjer in sig med solkräm på gröna linjen är den här låten det perfekta valet. Fuck me dying, liksom. Men inte att du gör det.

2 kommentarer:

Martina Montelius sa...

Tipsa om den där mammasången og!

Niklas sa...

Ja, Ghostface! Men listan fick bara innehålla tio låtar. Och jag är ju en lydig gosse som bekant. Dessutom finns den inte på Spotify, tyvärr, däremot på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=BC6xbdYJLXo