lördag 7 november 2009

Tala om gammelmedia

I dag skriver Göran Skytte att Svenska kyrkans beslut att säga ja till äktenskap för samkönade par nästan har fått honom att lämna den. Men han tillfogar att "det är utomordentligt om homosexuella önskar bilda familj och om de söker Guds välsignelse." Jag vill här göra mig till talesman för di samkönade och utbrista i ett ett hjärtligt tack! Bögar och flator har alltså din välsignelse att söka Guds välsignelse, det var skönt att höra. Den förstnämnda välsignelsen är därmed fixad; den andra är visserligen något osäker, men kanske den store guden kan sluta även sodomiter och tribader till sitt hjärta. Hoppas kan man ju alltid.

Skytte känner inte igen sig i kyrkan numera. Den styrs av politiker som tycker att det är viktigare vad Jonas Gardell eller Aftonbladet skriver än vad som går att läsa i den heliga skriften: "de tycker illa om delar av Jesu budskap och vill skrota delar av Bibeln". Det är ju upprörande. Hur kan man tycka illa om Jesus vackra ord som "Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet?" eller skippa fina gamla berättelser ur GT som jag skrev om en gång i Macho Church of Bromölla? Nej, allt ska med! Tanken på att t.ex. utesluta Paulus ord om att kvinnorna ska tiga i församlingen men släppa in homosar i kyrkan är helt inkonsekvent.

Jag undrar om Jesus hade twittrat i dag? Nej, jag tror inte det. Det är osäkert om han ens var skrivkunnig. Hans styrka låg snarare i grenar som 100 m vattengång och andra trolleritrick som inte ens Sigfrid & Roy hade kunnat upprepa. Annat var det med Gud själv; han kunde ju langa ner stentavlor från skyn med sina bud, tala om gammelmedia. Den manualen var visserligen ännu tyngre än instruktionsboken till en videobandspelare på 1980-talet, men snärtigt formulerad var den. Nya testamentet är mer som ett slags utdragen aktionskonst à la Anna Odell. Vilket slags medium den helige Ande skulle använda tycker jag är en smula oklart. Men kanske är frågan felställd, kanske är anden mer infrastrukturen än budskapet, det heliga Internet. Nåja, att sovra är i alla fall fel om man ska tro Göran Skytte.

Jag hoppas att Göran Skytte stannar kvar i Svenska kyrkan, som han lovar. Så här skriver han om saken:
Jag själv har bestämt mig för att stanna kvar. För att stödja de biskopar och präster som försöker stå emot sekulariseringen och politiseringen inom kyrkan. För att i enkelhet solidarisera mig med de fromma i kyrkan. Jag säger som en del andra: jag stannar tills de kastar ut mig.
Kör till! Visserligen lär de saktmodiga inte behöva Skytte som kamratstödjare om man får tro Jesus, men nu ska vi inte vara njugga. Om det känns bra för Göran att få leka dissident även inom Svenska kyrkan ska vi väl unna honom det. Men ett varningens ord: Försök inte kränga dina böcker i kyrkan. Tänk på hur det gick för månglarna.

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Skall jag förstå,att Du är medlem av Svenska Kyrkan? Bra i så fall.
Bland det bästa som hänt för de homosexuella paren måste väl ändå vara det sekulära beslutet, att ändra äktenskapsbalken. Det innebär
en full legitimitet för alla par att ingå äktenskap. När beslutet kom så föreföll flertalet medborgare uppfatta det som ett bra beslut. Framförallt var det en tydlig signal om allas rätt till juridisk jämlikhet.
Men sedan kommer Lobbyister , som anser det vara "orättvist" att inte Svenska Kyrkan skall sammanviga paren och därefter sända in vigselbevis till staten för registrering. Tillskyndare var samtliga politiska partier ,som genom nomineringar till Kyrkomötet såg till,att det blev verklighet.

Varför räcker inte borgerlig vigselregistrering för alla par.
Därefter kan samfunden välsigna de par som så önskar. Ett sekulärt kontrakt kan välsignas inom kyrkans hägn.

Gissa varför Svenska Kyrkan var sugna på att behålla vigselrätten?
Marknadsandelen naturligtvis. Priset var inte högt - en stor del av prästerliga pampar korrigerade sin bibelsyn för att tillfredställa kundbehovet.