söndag 25 oktober 2009

Eva Rusz meddelar världsnyhet

Tydligen har Katrin Zytomierska försökt vara lite rolig. Så här ungefär: "Å, det är skitjobbigt att vara gravid - jag hatar redan den lilla krabaten. Det blir nog jag som kommer att slå barnen." Jättekul. Verkligen. Men detta och lite till får Aftonbladets så kallade relationsexpert Eva Rusz att gå i taket: "– Är hon så omogen, eller tror hon att hon är ball? Om hon verkligen känner som hon säger så måste hon få psykoterapeutisk hjälp, och sociala myndigheter borde kopplas in."

Ja, just det. Om det nu vore så. Men jag tror faktiskt inte att Zytomierska menar allvar - gör ni? Visserligen har hon kanske inte precis uppfunnit den djupa tallriken, men skulle hon verkligen uttala sig som hon har gjort om hon hade menat allvar? Skulle inte tro det. Att då som Rusz börja dilla om att Zytomierska borde ha steriliserat sig är faktiskt riktigt pajigt. Men nu kommer det allra värsta:
– Det blir katastrof. Ett barn kan känna av mammans inställning redan i magen. Och om mamman i den här typen av fall inte är beredd att göra något åt sin inställning kommer barnet att få psykiska problem, det är ingen tvekan om det.
Ja, ni läste rätt. Katrin Zytomierska skojar nog men Rusz hävdar alltså på fullt allvar att ett barn kan känna av mammans inställning redan i magen. Man tar sig för pannan. Snälla, hit med studien som visar det - det måste ju vara den största medicinska nyheten på många år.

Man måste inte vara nåt universalgeni i klass med Carola för att bli en bra förälder. Det räcker bra med rätt inställning, att man är beredd att lära sig av barnet hur man ska göra. Jag tror att de flesta klarar det hyfsat. Zytomierskas uttalanden kanske inte är så putslustiga, och inställningen att hon ska sätta gränser etcetera är tyvärr alltför vanlig - som om det vore det viktiga med föräldraskapet. (Många inbillar sig ju det, så det må vara henne förlåtet. Hon kommer antagligen att vara oändligt mycket mjukare än hon föreställer sig nu.) Men hur i hela friden man kan dra så stora växlar på hennes uttalanden (i den publicistiska parnassens högborg Aftonbladet Wendela) som Eva Rusz gör är för mig obegripligt, och får mig att undra vem som egentligen är dåligt gynnad av gudarna å det begåvningsmässiga.

Det finns ett alternativ: Eva Rusz är en humorist av guds nåde! Men något säger mig att hon bara är ännu en tyckare av samma skrot och korn som Rigmor Robert. Att Aftonbladet anlitar henne som relationsexpert är däremot inte förvånande - den tidningen har väl sämst omdöme i Sverige att döma av sensationsartikeln om Israels organskörd eller Sverigeodemokraternas famösa artikel nyligen.

(Uppdatering: jag kollade Zytomierskas blogg, och mycket riktigt har hon skrivit själv om vådan av att skoja om såna här saker.)

3 kommentarer:

Chris sa...

härligt. inte för att jag heller är ett zytomierska-fan men jees, skuldbeläggningen på gravida kvinnor får väl ändå ha gränser.

Emma sa...

Jag är inget jätte Katrin fan men här försvarar jag nog henne fullt ut..
Den här Eva som anser sig vara relationsexpert ja hon borde nog söka ett annat jobb.. För som hon säger blir många gravida depprimerade och då säga till en depprimerad du borde ha streriliserat dig är väl ändå att gå över gränsen..

För min egen del så vill jag aldrig i hela livet bli gravid igen.. Älskar mina 2 barn men fy fan för att spy dom första 23 veckorna för att sen bli sängliggande för att magen är så stor att man ser ut som en flodhäst..

*skrattar*

Vill bara säga att jag gillade ditt blogginlägg mycket =)

Maja Gräddnos sa...

TACK! Nu skrev du precis vad jag ville skriva men liksom inte orkade för jag blev överväldigad av hur många tokigheter man kan klämma in i en och samma lilla artikel. Bu för Eva Rusz!