söndag 23 augusti 2009

Den feministiska proffsbloggaren

Jag ser att jag är fyra och Always keepin it real-Elin femma på Bloggportalens lista över mest länkade bloggar i kategorin Feminism. Etta är vänsterpartisten Ali Esbati och trea hans partikamrat Kaj Raving. Tvåa är ett självklart namn, tjejfotografen Blogge Bloggelito. Eh... Okej, han är antifeminist, så det är väl relevant att han har registrerat sin blogg under den här kategorin. Jag brukar inte ligga så här högt i topplistan, utan skvalpa omkring nånstans mellan mellan plats 10 och 15, ständigt och rätteligen bräckt av Elin, Trollhare och en del andra. Och nu har jag väl knuffat upp dem ett snäpp på min bekostnad. Jag får ta det som en feminist.

Men så får jag för mig att kontrollera kategorin "Mest besökta proffsbloggarna i kategorin Feminism", och vad hittar vi där? Överst ligger Stureplansbloggaren Anna Hibbs, "I svängen, framför spegeln och under täcket". Jag kollar lite. Är hon också antifeminist? Det framgår inte. Är hon feminist? Inte så det skriker, vad det verkar: Hibbs skriver mest om snygga killar, skor och sånt. Ja, ni kan ju kolla själva. Nu ska man inte vara fördomsfull, och jag ska i ärlighetens namn medge att jag inte har närstuderat Hibbs blogg, men jag undrar lite hur hon tänkte när hon registrerade bloggen som feministisk.

Tvåa i proffskategorin är "Sonja och stormen", som man inte når utan inbjudan. Men bloggen presenteras som "27-årig helyllemamma med tungt bagage och vass tunga. Iklädd bebiskräks och vintagepumps bubblar jag om radhusflärd, jämlikhet, den största kärleken och alla dessa hål i magen". Jag tror inte att jag kommer att ansöka om tillstånd att läsa det där. Trea är Resuméskribenten Linus Fremins "Dagens Linus", numera nedlagd men fortfarande läst. Fyra är journalisten Anna-Lena Lodenius, som verkar okej men inte särskilt intressant - exempelvis jämförd med Trollhare eller Elin. Femma är "Mister Bundys galna sexäventyr" som i dag ståtar med två kroppsmålade kvinnor.

Frågan är vad som karakteriserar en "proffsfeminist". Om man generaliserar en smula har vi alltså å ena sidan ett gäng som drivs av sitt engagemang och inte tjänar en spänn på sina bloggar, i oskön förening med en mansgris som dyrkar "asiatiska kvinnor". Å den andra har vi några journalister som i bästa fall lägger ner ett halvhjärtat engagemang i feminismen, och en 22-årig tjej som plutar framför kameran. Jag antar att Susanna Popova skulle kalla den förra kategorin för "elitfeminister" om de hade något verkligt inflytande. Hennes bok med samma namn är å andra sidan något av det mest förvirrade jag har läst, i klass med när SvD:s Maria Abrahamsson kallade flator som inseminerade hemma för "amatörlesbiska".

Min varma, starka rekommendation är hursomhelst att skippa "proffsfeministerna" och i stället läsa någon av amatörerna, till exempel de ovan nämnda eller Roya - Intersektionalen . De är hundra gånger intressantare, ja med undantag för Blogge då. Kärlek till er! Och vill ni ha ytterligare lästips kan ni ju kolla på mina och deras länkar. Bättre finns inte.

3 kommentarer:

Linda sa...

En välförtjänt plats är det du har, tycker jag. Det är inte alla gånger jag håller med dig, och min åsikt är den att den som kan argumentera för andra åsikter än de man själv har och göra det på ett riktigt bra sätt ska man lyssna på. Dig lyssnar jag på! Du skriver riktigt, riktigt bra och får mig att fundera över saker som jag annars lämnar ganska "ofunderade". Ett stort tack för det!

Niklas sa...

Tack ska du ha, Linda - det berömmet värmde verkligen!

Anna sa...

Haha Sonja-bloggen är ju min gamla. Ja den lät väldigt töntig den där beskrivningen.

Men nu lät det ju lite fel, proffs- eller amatörblogg hade ju att göra med om man tjänade pengar på sitt skrivande. Innehållskategorierna man valde hade ju ingenting att göra med om man var en professionell feminist eller...professionell kock.