måndag 15 december 2008

Green Fluorescent Poirier



Roland Poirier Martinsson föreslår i SvD i dag att föräldraförsäkringen förlängs till 18 år. Jag skulle inte tro att han menar allvar, men inte ens som provokation är det speciellt begåvat. Så varför värper han detta förslag? Jo, han skriver att den som motsätter sig biologism (synsättet att nedärvda biologiska faktorer förklarar vårt beteende) hamnar i samma fålla som Lysenko, och att därför tala om en ultralång föräldraförsäkring som kvinnofälla är att blunda för verkligheten. För vuxna, välutbildade kvinnor väljer att stanna hemma på grund av "vilka de faktiskt är". Tala om genomskinlig retorik.

Jag önskar att jag kunde säga att biologismen är lika stendöd som nyliberalismen. Men tyvärr rör sig båda liken blint framåt, hand i hand. Brain! More brain! RPM är ingen nyliberal - tvärtom. Men han sväljer biologismen med hull och hår, vilket får mig att undra hur det kommer sig att en doktor i teoretisk filosofi blir rena rama Hulken när han kommer i kontakt med naturvetenskap. Men det kanske är GFP-avund som får honom att vilja släppa fram sitt inre jag.

Inga kommentarer: