måndag 8 september 2008

Undersköterskans sekreterare

Bästa Maria! Jag förstår att du är lite trött i dag efter nattpasset på din avdelning för döende gamlingar. Men försök lyssna en stund nu så ska du få ett gott råd. Var inte en sån duktig flicka som tror att du ska hinna med allting själv! Anlita någon hemma, gärna en man, och skaffa dig en duktig sekreterare. Annars kommer du aldrig att kunna nå en topposition i samhället, fattar du väl.

Nej, det är inte jag som har hittat på den här lysande idén, utan Sofia Nerbrand, vd för samhällsmagasinet Neo, en tidskrift för de framgångsrika i samhället, som en lyxupplaga av Året runt. Den har du kanske inte tid att läsa: därför rekommenderar jag Nerbrands ledare i SvD, där hon utvecklar sitt resonemang.

Nerbrand tycker att ni tjejer måste börja spotta i nävarna lite. Det tycker jag med. Inte ska du förlita dig på att din man skulle göra mer än hälften av ert hushållsarbete och barnpassning, nej ska du kunna bli chef - och vara en närvarande förälder - behöver du professionell avlastning.

Så nu vet du det. Du har världen i din hand - vad väntar du på?

1 kommentar:

Anonym sa...

"Utan dem skulle jag inte ha en sportslig chans att [snipp snipp] ha en framgångsrik man [snipp snipp]."

Det ante mig, liksom. Att det är en ansträngning att ha en framgångsrik man.