tisdag 22 juli 2008

"De kan väl äta småkakor?"

Patrick Krassén skriver i SvD i dag om den filantropiska trenden bland ultrarika män i USA. Vad kan vi lära oss av den, frågar han sig. Ja, vad kan vi lära oss av de amerikanska kapitalisterna? Först roffar de åt sig så mycket de kan genom brutala affärsmetoder och rovdrift på människor och miljö. Sedan ger de tillbaka en del av pengarna genom avdragsgilla donationer till välgörenhet. Det känns ungefär lika trösterikt som Anders Eklunds erkännande i rätten. Hur många barn i afrikanska länder har dött för att västliga läkemedelsjättar har bekämpat billiga bromsmediciner? Ännu har jag inte sett dem be om förlåtelse.

Jag gläds åt att många av de överlevande barnen får en chans till utbildning och sjukvård tack vare donationerna. Men det är inte brist på ekonomiska resurser som är problemet i ”tredje världen”. Problemet är bland annat att diktatorer som Robert Mugabe ägnar sig åt samma sorts roffande som Bill Gates, fast med lite osnyggare metoder som ohöljd plundring och folkmord – sånt vissa kallar ”demokratiunderskott”.

Men det där är ändå bara en ytlig analys av snedfördelningen av jordens samlade tillgångar. Att göra problemet rättvisa skulle kräva en lång epistel om kapitalism, kolonialism, imperialism, slavhandel, handelshinder, vapenindustri, oljekrig… Jag mäktar inte med en sådan övergripande analys, därtill är mina kunskaper för ytliga och min tid alltför begränsad. Jag får trösta mig med att Krasséns analys inte heller är så djuplodande, precis. Men jag vill nog ändå påstå att välgörenhet inte är rätt metod för att råda bot på problemet – någon däremot?

Krassén beklagar att vi i Sverige har en sån brist på förmögenheter och en sammanpressad lönestruktur. Här har ”förkovran och sparande (…) bestraffats med höga marginalskatter och förmögenhetsskatt.” Annat är det i USA, där ”den som lyckats i samhället, som genom arbete, innovation och företagsamhet tjänat goda pengar”. Ja, stackars Fredrik Lundberg. Han hade bara råd att spela bort 22,4 miljoner på börsen nyligen genom en misslyckad spekulation i Svenska Handelsbanken. Man förstår att han inte vill dela ut kokosbollar i Darfur.

Inga kommentarer: