onsdag 12 december 2007

Veckobrev

”Kära föräldrar!
Nu är det inte långt kvar på terminen, och vi förbereder oss inför avslutningen. Vi har haft mysig högläsning ur ”Evas lilla Volkswagen” och i tisdags var vi i Tyska kyrkan där barnen fick se en stämningsfull julbunker. Vi har också övat på våra sånger och era barn är så entusiastiska odh duktiga. Glöm inte dräkterna till tåget på torsdag! Det måste inte vara uniform, men vi är tacksamma om de är klädda i brunt eller grått, gärna med någon läderdetalj. Vill ni sy själva så kan ni köpa uniformstyg på Heimtex.”

Ja, och sen blir det Lucreziatåg med facklor och inte ett öga är torrt när de små liven klämmer i med ”Adolf, han var klok men sträng”. Stjärnorna på judarna, Treblinka.

Jag har inget emot nazister, tvärtom känner jag jättemånga trevliga nazister. Men jag tycker inte att det är skolans uppgift att förmedla den nazistiska läran. Det finns ju trots allt andra uppfattningar, även om de just nu är förbjudna. Och kan vi inte ha ett fungerande samhälle där människor visar hänsyn till varandra även utan en nazistisk värdegrund? Själva principerna om att separera olika raser och kanske utrota vissa går ju att komma fram till även utan att ha läst "Min kamp". Nej, jag tycker att det där är lite överdrivet.

Inga kommentarer: