tisdag 4 december 2007

Varningstext

"Varning. Stoppa ej in brinnande eller giftiga saker då de kan orsaka brand eller skada på person", står det på tomglasautomaten (en Tomra, om ni absolut måste veta).
Jag förstår inte. Om man nu har lite arsenik över efter den senaste släktträffen, eller vill kasta in en brandfackla - bokstavligen, inte i en debatt - när är det okej att göra det? Hur ska jag kunna veta när jag riskerar att orsaka brand eller skada på person? Typiskt. Men jag har en fråga till: Varför står det "saker" och inte "föremål"? Det senare är ju standard i den här sortens texter. Jag misstänker att det är någon mellanchef på Tomra i Askeryd som har sadlat pegasen.

Nåja, jag var lydig, fast det ryckte i gift- och eldsvådetarmen. Jag slängde bara in en cigarett. Den är ju är ingen "brinnande sak". Den glöder bara.

Inga kommentarer: