torsdag 20 december 2007

Noll visioner

Jag läser i DN att folk dör i trafiken i år igen. Bilister frontalkrockar, motorcyklister drattar av sina donatorhojar och fotgängare som tänkte att de skulle hinna över hann aldrig över. Trots nollvisionen. Med ”noll” menas här högst 270 dödade under 2007 – en intressant definition av noll, tycker jag.

ANC har valt Jacob Zuma till ordförande, en man som har stått inför rätta för våldtäkt. Han friades, föga överraskande, men det intressanta är hans försvar. Han hade känt på flickans könsdelar, insett att hon var redo och då kunde han bara som zuluman ”inte lämna en kvinna i en sådan situation”. Ett visionärt val, tycker jag. Sydafrika behöver män som vet hur kuk ska dras (d.v.s. utan kondom).

Torsken, och då menar jag inte Zuma, hotas av EU:s nya fiskekvoter. Men vår världsberömde jordbruksminister (hundra spänn på att ni inte kan namnet *) tror att torsken kommer att återhämta sig. Han tror det. Det fixar sig nog. En forskare (med det avundsvärda namnet Max Cardinale) vid Fiskeriverkets havsfiskelaboratorium i Lysekil säger att det vetenskapliga rådet är ”noll fiske”. Men EU lyssnar lika lite på honom som trafikanterna på vår riksdag. De kör på som om ingenting har hänt.

Det republikanska partiet i USA har nu tre presidentkandidater. Rudy Giuliani, mannen som gjorde begreppet nolltolerans världsberömt, var länge favorit. Men nu har det visat sig att han har haft FLERA ÄKTENSKAP och har ”dåliga relationer med barnen”. Tacka för det – han är ju politiker. Mitt Romney å andra sidan sägs ”se ut som en president”. Bra där. Välj någon över medellängd, med sonor stämma och noll visioner. Fast jäklar, han är ju mormon och kan därmed misstänkas ha flera äktenskap - på en gång. Nej, det får nog bli Mike Huckabee, den kristna högerns favorit. Han har de gamla vanliga visionerna om Guds och USA:s allmakt.

Lars-Eric Petersson frikändes i hovrätten. Han hade haft noll visioner om hur mycket stålar han skulle tjäna på Skandias bonusprogram. Att vara lite trög är inte brottsligt, säger hovrätten. Jag tycker så synd om Lars-Eric som nu får skämmas över att han inte förstod bättre. Men det var skönt att han slapp straff, tycker jag. En direktör i fängelse går ju bara inte för sig. Lika lite som en kvinna i direktionen för Riddarhuset. ”När de små stegens tyranni får råda vet man inte var man hamnar. Det kan bli helt fel”, säger ordföranden Henric Ankarcrona till DN.

I Sydkorea blir Lee Myung Bak nästa president trots att han hotas av åtal för bedrägeri. Jag skulle rekommendera ett telefonsamtal till Lars-Eric Petersson. Men äsch, det ordnar sig nog.
Om det skulle knipa, Myung Bak, kan du väl be att få låna en slant av Lars G Josefsson. Han är vd för det statliga bolaget Vattenfall och tjänar 7,91 miljoner om året. Han var nog bäst i klassen och hade stora visioner om sin egen framtid. Nu är han där: rik, mätt och glad! Och med noll visioner om vår framtida energiförsörjning.

Ja, det är lärorikt att läsa Dagens Nyheter, en tidning som skildrar världens stora män. Själv är jag en sån förlorare. När jag var liten trodde jag att mina föräldrar skulle finnas där jämt. Inte för att de var särskilt närvarande, men liksom i bakgrunden. Den nollvisionen sprack. Sen hade jag visioner om att bli världsberömd. Ja, ni vet ju hur det gick med det. Jag hade också en vision en gång om att bli kvitt mina skulder. Jag ska försöka genomföra den nollvisionen nu. I eftermiddag ska jag ringa Skatteverket och säga att vi är kvitt. För med ”noll” menar jag 270 000.


* Jordbruksministern heter Eskil Erlandsson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å jag får kommentera! Det är alltid intressant med närläsning, kan man kanske få en förklaring på noll graders temperatur, är det ingen temperatur eller? Jag tycker att apanage verkar vara en trevlig idé, kan du inte ansöka om det. Förresten vet man aldrig när man blir världsberömd, det kan gå fort!